torsdag 20 december 2012

BiuBius Portimao i lila


Något som BiuBiu är riktigt riktigt bra på är att neutrala basplagg, något som man faktiskt behöver och som kan kombineras på det sätt du själv vill. Varje modell säljs oftast i ett antal olika färger eller mönster, vilket gör att man kan välja just den man själv tycker bäst om. Detta till skillnad från Pepperberry, som istället oftast har en färg per säsong i varje modell och där man många gånger får vänta på nästa säsong för att hitta något som passar en bättre. I höst/vinter kollektionen från BiuBiu valde jag att att satsa på rött och lila helt enkelt eftersom det är två färger som passar mig väldigt bra och som passar bra ihop med det jag redan har. Det första plagget som jag kommer recensera här är topppen toppen Portimao i lila som jag beställde i min vanliga storlek i jersey från BiuBiu, 34BB/BBB.
BiuBiu Portimao Purple 34BB/BBB
Den är gjort av en blandning av viskos och elastan och är en top med trekvartslång raglan ärm, båtringing  och rynk i sidan framtill. Den har också rynk vid sömmarna för raglanärmen nära ringningen, som drar ihop den något och gör den lite mer mångsidig. Genom att dra upp sidorna något så blir båtringningen istället en draperade ringning.
.
Två olika ringningar på BiuBiu Portimao 34BB/BBB

Båtringningen täcker av sin natur det mesta, samtidigt som den i den här varianten inte är sådan att bh-banden riskerar att sticka fram. Den draperade varianten täcker fortfarande nästintill varenda bh du kan hitta även i större kupstorlekar och gör också, åtminstone i mitt tycke, att bysten ser något mindre ut. I den här varianten ryms också betydligt större storlekar än vad storlekstabellen visar så om du är osäker på din storlek, gå efter ditt midjemått.

Att ha något som inte visar urringning kan både vara att föredra ibland, men också, tyvärr vara en nödvändighet eftersom det är svårt att hitta bh:ar som passar under mer urringade toppar i många storlekar. Just för det är den här toppen riktigt bra.




Jag har tidigare nämnt att jag föredrar naturmaterial, och trots att viskos faktiskt är ett naturmaterial, om än ett väldigt behandlat sådant hade jag ändå en något oproportionerlig motvilja mot viskos innan jag provade kläder från BiuBiu. Viskos associerade jag till det man hittar i klänningar och toppari  billiga butiker med läbbiga tryck på och som blir förstörda av att tvättas. Viskosplagg från BiuBiu är inte alls så. Istället håller tyget en betydligt högre kvalitet och känns inte heller obehaglig mot huden.

Viskos är i allmänhet bättre för draperingar då det faller bättre och glider över kroppen bättre än bomull, vilket gör att det är det klart mest lämpliga materialet för en top som Portimao..

Rynkningen i sidorna framtill är också en annan del av den bra designen. Den döljer små valkar och byxkanter bra och matchar rynkningen vid ringningen bra.

Portimao finns säljs också i marinblåttgrått and brunt förutom den lila. Jag överväger faktiskt att köpa den gråa också bara för att jag tycker om den här så mycket. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar