söndag 15 maj 2011

Klänningsproducerande

Den här veckan har jag lyckats sy fyra klänningar. Jag kände från början att jag behövde några lätta sommarklänningar och allt fint som finns i butikerna har gjort mig ännu mer sugen. Det har nu gått två år sedan jag slutade prova plagg i stumt material på H&M och liknande ställen eftersom det bara var deprimerande, men det gör inte att jag har slutat sukta. Alla klänningarna är reglerbara på något sätt. I och med att jag ökar några cm i bystvidd varje år fortfarande är det rätt viktigt för att kunna använda plagget mer än en sommar. Den första har knytning, och de tre senare har smock i ryggen.

Det här var den första av veckans projekt. En underbar omlottmodell inspirerad av Pepperberrys liknande. Att lägga bystinsnitten på skrå (snett) gör att den följer kroppen och de långa banden ger stora möjligheter att markera midjan ytterligare.
Sedan fortsatte jag på samma tygtema. Ända sedan min kära moder hittade en superfin maxiklänning (med tillagt bälte) har jag varit väldigt sugen på en liknande. Det här var mitt första försök och jag kan säga att den är extremt mysig. Dessutom fungerar maximodellen bättre än förväntat för min kropp. Så länge man markerar sitt smalaste område (underbyst/midja) verkar det gå utmärkt.
Det här var maxiklänning nummer två. Den här är nog något mer smickrande för figuren, framför allt med det breda bältet under bysten. Kupdelarna är sydda för att precis fungera med Freyas Deco, ett måste för allt som har någon form av urringning.
Den här är i stort sett likadan upptill som ovan, men mönstret och färgerna på tyget krävde en något kortare klänning. Det är också rätt tydligt att det oftast verkar vara bättre med ett bälte eller annan markering i en utstickande färg i midjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar